Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation för aktiva hundägare, specialklubb i Svenska Kennelklubben och frivillig försvarsorganisation

Svenska Brukshundklubben har omkring 60 000 medlemmar, närmare 300 lokala klubbar fördelade på ett tjugotal distrikt, rikstäckande rasklubbar och ett förbund.

Svenska Brukshundklubben arbetar målstyrt för att bland annat skapa engagemang, delegera ansvar och befogenheter ut i organisationen och utnyttja lokal kunskap.

Våra närmare 300 lokala brukshundklubbar runt om i Sverige drivs som enskilda ideella föreningar. Varje klubb ansvarar för sin verksamhet, ekonomi och kontakten med sina medlemmar. Klubbarna utser egna representanter till sina distrikt.

Läs mer om SBKs på webbsida om dess organisation och om att arbeta målstyrt. HÄR!

Normalstadgar för lokalklubb inom SBK  HÄR!

Svenska Brukshundklubbens organisation

SBKs organisation